Herpositionering Blume2000

Blume2000 is een winkelketen met 200 bloemen- en plantenwinkels verspreid over heel Duitsland. In 2014 besloot Blume2000 dat verandering noodzakelijk was. De winkels mochten meer trendy worden, zodat niet alleen de huidige oudere vrouwelijke klant aangetrokken werd. Ook nieuwe, jongere klanten moesten de weg naar de winkels gaan vinden. Daarnaast wilde Blume2000 van het prijsvechtersimago af. 

Verschillende andere vragen spelen dan een rol. Hoe trendy kun en wil je zijn? Hoe krijg je een assortiment dat beide type klant aanspreekt? Kan het personeel van alle winkels meegaan op het gebied van inspiratie, winkelbeeld, presentaties en hoe dan? Wat moet je doen om de nieuwe klant te bereiken?

Nadat Romeo een halfjaar onderzoek deed bij alle winkels van Blume2000 is er vanuit de inzichten en ervaringen een ombouwplan gemaakt. De inkoopformule is compleet vernieuwd, waardoor het voeren van sterke, trendy commerciële collecties en potplantcombinaties inmiddels hét onderscheidend vermogen van Blume2000 is geworden.

De winkelpresentaties zijn vernieuwd (van inrichting tot schappenplannen) en personeel is opnieuw getraind. De huidige verkoopformule van Blume2000 zorgt dat het totale koopgedrag van de klant positief wordt beïnvloed, door het must have prijskoopje naast de eyecatcher (waar de klant van droomt) in het assortiment op te nemen.

Door de ontwikkeling van Blume2000 Azubinale, een kampioenschap voor stagiairs in de bloemwinkel, is het prijsvechtersimago verleden tijd. Blume2000 staat inmiddels bekend als een toonaangevend internationaal retailconcept.

  • Client Blume 2000
  • Date 23/03/2021
  • Tags Strategisch en creatief advies, Styling en instore, Workshops en demonstraties

Related Projects